رپورتاژ

در 10 دقیقه سنسور اشنایدر را قورت دهید

سنسور اشنایدر

در 10 دقیقه سنسور اشنایدر را قورت دهید

سنسور (sensor)  از کلمه ی sens به معنی حس آمده است سنسور یک تجهیز حس کننده می باشد که برای تشخیص دادن کمیت های فیزیکی مانند نیرو، فشار ، نور و … در الکتروموتورها مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از تشخیص این کمیت ها آن را به خروجی مطلوبی که ما متوجه آن شویم مانند سیگنال الکتریکی تبدیل می کند تا بتوان کمیت فیزیکی را اندازه گیری کند.

خروجی سنسور اشنایدر به دو صورت آنالوگ و دیجیتال می باشد.از مهمترین وسایلی که در دستگاه های کنترل اتوماتیک موجود است سنسور ها می باشند در اصل بدون وجود سنسور ها دستگاه های کنترل کننده معنایی ندارند .

انواع سنسور اشنایدر

در صنعت برق سنسور های متفاتی داریم اما به طور کلی به دو دسته ی مجاورتی و تماسی تقسیم شده اند . سنسور مجاورتی که نام دیگر آن سنسور بدون تماس است  سنسورهایی می باشند که بدون تماس مکانیکی عمل می کنند.سنسورهای تماسی هم که از نامش مشخص است سنسور هایی هستند که با تماس مکانیکی عمل می کنند مانند میکروسوئیچ ها.

 ما در ادامه به معرفی برخی از انواع سنسور ها می پردازیم.

 سنسور القایی

یکی از پرکاربردترین سنسور های مجاورتی سنسور القایی می باشد که دلیل نامگذاری آن ، میدان مغناطیسی القا شده ای است که موجب می شود سنسور عمل کند .از سنسور القایی اشنایدر برای تشخیص فلزات و اجسام رسانا استفاده می شود .

اگر شما فلزی را نزدیک به سنسوری قرار دهید ، سنسور القایی عکس العمل نشان می دهد و سنسور در خروجی یک پالس می دهد.سنسور القایی در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی بسیار پر کاربرد می باشد.

از مهم ترین پارامترهایی که باید برای انتخاب سنسور القایی به آن توجه کنیم فرکانس سوییچینگ یا سرعت پاسخ می باشد .

اگر سرعت پاسخ سنسور از سرعت دور الکترو موتور کم تر باشد سیستم دچار خطا می شود .

این را باید بدانید که برای اطلاع از سرعت الکتروموتور به سنسور القایی نیازمندید.

سنسور خازنی

سنسورهای خازنی بسیاری شبیه به سنسور القایی می باشند و از نوع بدون تماس هستند با این تفاوت که سنسورهای خازنی علاوه بر اینکه در مقابل فلزها واکنش میدهند در مقابل برخی از نافلزها هم واکنش می دهند و آن ها را تشخیص می دهند .این سنسورها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار موجود هستند .

سنسور فراصوت یا اولتراسونیک

سنسور فراصوت همانطور که از نامش پیداست از امواج صوتی که فراتر از محدوده ی شنوایی انسان ها است استفاده می کنند بدین صورت که این امواج را ارسال می کنند و انعکاس آن ها را می گیرند.سنسور اولتراسونیک از نوع سنسور مجاورتی می باشد همانطور که گفتیم این وسیله یک پالس صوتی کوتاه را ارسال کرده و سپس آن را دریافت می نماید و اینگونه فاصله ها و سرعت اجسام را می تواند اندازه گیری کند.

این سنسورها به سطح سنج نیز معروف اند و از پر کاربردترین سنسورها می باشد چرا که دقت و سرعت بسیار بالایی دارد از این سنسورها در تلفن های همراه ،سیستم روبات ها و صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

سنسور فراصوت

سنسورهای نوری یا فوتو الکتریک

سنسورهای فوتو الکتریک اشنایدر وسیله ای است که نور یا تغییر در نور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند این سنسور ها از نوع مجاورتی می باشند در طراحی سنسورهای نوری یا فوتو الکتریکی از نور مادون قرمز با طول موج مشخص استفاده می شود.این تجهیز نیز انواع مختلفی دارند و هر کدام در صنعت کاربردهای متفاوتی دارند در ادامه به برخی از کاربردهای سنسور نوری یا فوتو الکتریک اشاره می کنیم:

  • این سنسورها در جرثقیل ها به کار برده شده است و به طوری عمل می کند که اگر جرثقیل به محل های خطرناک برود به او توسط سیگنال های هشدار اطلاع می دهد تا راننده ی جرثقیل سرعت را کاهش بدهد یا مسیر خود را تغییر دهد.
  • در کارخانه های تولید لیوان پلاستیکی وظیفه ی این سنسور ها شمارش لیوان های پلاستیکی شفاف می باشد این سنسورها لبه های لیوان را تشخیص می دهند همچنین علاوه بر شمارش لیوان ها،این عمل را با سرعت بالایی انجام می دهند.
  • سنسور اشنایدر کابین های آسانسور را تشخیص می دهد و موجب امنیت آسانسور ها می گردد.

به طور کلی سنسورهای نوری یا سنسور چشمی، برای تشخیص فاصله، حضور یا عدم حضور یک جسم مورد استفاده قرار می گیرد.

بیمتال اشنایدر

یکی دیگر از تجهیزات حفاظتی در صنعت برق بیمتال اشنایدر می باشد این وسیله اضافه بار را تشخیص می دهد و جریان مدار را قطع می کند تا موتور الکتریکی آسیب نبیند با توجه به این نکته متوجه می شویم که وجود بیمتال اشنایدر در موتور الکتریکی لازم و ضروری است زیرا علاوه بر اینکه از به وجود آمدن اضافه بار جلوگیری می کند ، از خسارت های مالی نیز جلوگیری می کند.یکی از مزیت های بیمتال اشنایدر نسبت به کلید حرارتی اشنایدر ، قیمت آن می باشد بیمتال را می توانید با هزینه ی کم تر در تهران اشنایدر خریداری کنید .البته در هنگام خرید بیمتال اشنایدر به این نکته باید توجه کنید که بیمتال به همراه کلید جدا کننده زیر بار یا کلید گردان، فیوز و کنتاکتور استفاده می شود در صورتی که برای استفاده ی کلید حرارتی نیازی به کلید جداگانه ندارید.

بیمتال اشنایدر

 

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا